دانش عمومی

با دادن نظر ما را در فعالیت هرچه بهتر کمک کنید

دانش عمومی

با دادن نظر ما را در فعالیت هرچه بهتر کمک کنید

سرزمین سبز سبلان، اردبیل

طبیعت سحرانگیز استان زیبا منظر اردبیل با الهام از نفس حیات بخش بهار جامه سبزی از گیاهان لطیف به تن می کند و نقطه نقطه آن با گلهای هزار رنگ و زیبا نقش به گونه ای دلفریب آراسته می شود و رایحه روح نواز آن هرگذر و مسافری را جان تازه می بخشد.

جای جای سرزمین سبز سبلان با صدای احیاگر باد و هوای جان بخش بهار با طراوت و لطافت وصف ناپذیری سبز و شاداب می گردد و فرش رنگین مخملی اش را به گونه ای زیبا به قدوم مهمانانش می گسترد.

دامن خیال انگیز و پرنقش و نگار کوهستان پر صلابت سبلان، چشمه ساران و جویباران روان از سینه پرمهر خاک، چمن زارهای بی بدیل طبیعی، ییلاقهای با صفای «باغرو»، کرانه های فرح بخش دریاچه گوهرنشان «نئور»، آب های گرم و شفابخش معدنی در دو سوی سبلان اسرارآمیز، صدای دل نشین مرغکان شکرسخن، لاله زاران گسترده بر صحیفه خاک، شرشر گوش نواز آبشاران قشنگ و هزاران نعمت گسترده در این دشت و دمن هریک موهبتی از کرم و بخشش خدای سبحان و مایه حیرت و ادراک عمیق از تبحر و چیره دستی خالق عالمیان.

شهرستان اردبیل در فاصله ۴۰ کیلومتری مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد و در میان دشت وسیعی به طول ۴۵ کیلومتر در پای کوه سبلان و در ۵۹۱ کیلومتری نهران واقع شده است. هوای شهرستان اردبیل در بهار و تابستان معتدل و خنک و مطبوع می باشد و از عمده ترین محصولات اردبیل می توان به عسل، سیب زمینی، بذر چغندر قند و لبنیات اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری وآثار تاریخی اردبیل


مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مربوط به دوره صفوی، مقبره شیخ جبرائیل جد شاه اسماعیل صفوی ، موزه بقعه شیخ صفی، مسجد جامع مربوط به دوره سلجوقی، مجموعه بازار تاریخی اردبیل، ده پل تاریخی مربوط به دوره صفوی، مجتمع تفریحی و توریستی کوثر(دریاچه شورابیل) و… می باشد.


مجموعه بازار اردبیل نیز با سراها، تیمچه ها و راسته های متعدد متعلق به دوران صفوی بوده و یادآور دوران طلایی جاده ابریشم است.



اردبیل علاوه بر آثار تاریخی جاذبه های طبیعی منحصر به فردخاصی دارد که هر سال پذیرای هزاران مسافری است که از اقصی نقاط کشور برای گذراندن بهار و تابستان به این منطقه مسافرت می کنند تا در کنار طبیعت زیبا، در چشمه های شفابخش  آب گرم های معدنی سرعین تن به آب بزنند.


استان اردبیل در اکثر نقاط کشور پهناور ایران قبل از هرچیز به چشمه های معدنی جوشان از دامنه کوه سبلان معروف بوده  و این ویژگی طبیعی بیشترین سهم را در جذب گردشگران به این استان اختصاص داده است. دهها آب گرم معدنی جوشنده از اعماق زمین با خواص طبی مختلف گردشگران را از نقاط مختلف کشور و کشورهای خارجی به سوی خود می کشاند.


کارشناسان می گویند مجموعه آبهای معدنی استان اردبیل که  درخود انواع ترکیبات شیمیایی را دارند، در معالجه بیماری های مختلف تاثیر شگرفی دارند، گرچه هم اکنون نگرش اغلب گردشگران به چشمه های معدنی این استان نگرش تفریحی است، اما بسیاری از افراد نیز که از بیماری های مختلف در رنج هستند بهبود کامل خود را با اسنحمام در این آبها به دست آورده اند.


سرعین


سرعین با مجموعه آبهای معدنی خود مشهورترین مجتمع توریستی استان اردبیل می باشد که ۹چشمه آب معدنی با خواص درمانی گوناگون را در خود جای داده است. آب گرم های آب چشم، پهن سوئی، ژنرال، ساری سو، قهوه سویی، گاومیش گلی، بش باجیلار، مجتمع آب گرم آب درمانی و ویلادرق با درجه حرارت بین ۱۶ تا ۴۵ درجه سانتیگراد چشمه های معدنی این شهر توریستی را تشکیل می دهند. به گفته کارشناسان آبهای معدنی ژنرال، پهن سوئی، قهوه سویی، قره سو که از لایه های معادن مس می جوشد دارای خواصی تاثیر گذار در معالجه امراض رماتیسمی، دردهای مفصلی و اعصاب می باشند. این عده می گویند: آب معدنی ویلادرق که در روستای زیبا و سرسبزی به همین نام واقع است برخلاف سایر چشمه های معدنی سرعین دارای آب سرد بوده و علاوه بر استحمام به عنوان یک نوشیدنی موثر نیز مورد مصرف قرار می گیرد، آب این چشمه دارای مزه ترش و گاز دار بوده و برای امراض گوارشی به ویژه سوء هاضمه بسیار موثر می باشد .



سردابه


منطقه سیاحتی « سردابه» نیز با آب گرم معروف خود در ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهر اردبیل در منطقه ییلاقی در دامنه سبلان واقع است. چشمه آب معدنی این منطقه با آب دهی ۲۵ لیتر در ثانیه و حرارت ۳۵ درجه سانتیگراد دارای ترکیبات شیمیایی کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات منیزیم، سولفات سدیم و نمک می باشد و به اعتقاد متخصصین در معالجه بیمای یرقان تاثیر بسزایی دارد.


چشمه معدنی «قرتور سوئی» به همراه چند چشمه مکمل و کوچک که در دامنه غرب سبلان و در شهرستان مشکین شهر واقع می باشد به علت مجاورت با معادن گوگرد دارای ترکیبات گاز سولفور بوده و در معالجه امراض جلدی بسیار مفید است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد