دانش عمومی

با دادن نظر ما را در فعالیت هرچه بهتر کمک کنید

دانش عمومی

با دادن نظر ما را در فعالیت هرچه بهتر کمک کنید

چگونه خانه خود را بزرگ کنیم

بسیاری از ما از کوچکی خانه هایی که داریم و آن را مشکلی حل نشدنی می دانیم، گله مندیم.

اما باید دانست که راههای وجود دارد که با به کاربردنشان می توان تا حدی از کوچکی فضای خانه کاست. افرادی که خانه هایی به اندازه کوچک یا متوسط دارند، بیشتر سعی می کنند از هر سانتی متر فضای خانه بیشترین استفاده را بکنند، ولی باید تلاش کرد که این استفاده کاملاً مفید و صحیح باشد. در واقع، به قول یکی از کارشناسان دکوراسیون داخلی منزل، یکی از مزیتهای خانه های کوچک این است که ما مجبور می شویم درباره طراحی داخل منزل خود بیندیشیم و روشهای خلاقانه ای به کار ببریم. باید گفت که اثاثیه منزل نقش بسیار مهمی در بزرگ یا کوچک به نظر رسیدن خانه دارند و ما می توانیم به کمک آنها تا حد امکان خانه را به دلخواه خود تغییر دهیم.

برای امتحان به شما پیشنهاد می کنیم اگر به فکر تهیه جهیزیه هستید یا می خواهید با همان امکاناتی که دارید در زندگی خود تنوع ایجاد کنید به ۱۰ روش ارائه شده زیر توجه کنید، نتیجه را خودتان مشاهده خواهید کرد.
۱) در خانه های کوچک بهتر است به جای اسباب و اثاثیه عریض از انواع بلند آنها استفاده کرد. مثلاً بوفه ها یا کمدهای بلند و کم عرض نسبت به انواع عریض آنها جای کمتری را اشغال می کنند. با بکار بستن این روش می توان تنها با تغییر شکل اثاثیه خانه، فضای مفید را تا حد قابل توجهی افزایش داد.
۲) در بسیاری از موارد می توان به جای استفاده از کمد یا بوفه، قفسه هایی را روی دیوار نصب کرد و ظرفها و کتابها را درون آنها قرار داد.
۳) اگر می خواهید برای خانه خود وسایلی نظیر بوفه، کتابخانه، میز تلویزیون و ... بخرید، بهتر است انواع چندکاره آنها را انتخاب کنید. امروزه در بازار میز تلویزیونهایی یافت می شوند که قفسه ای شیشه ای برای گذاشتن کتاب یا مجسمه و کشوهایی برای قرار دادن وسایل ضروری دارد. با خرید این نوع میز تلویزیون دیگر نیازی به بوفه، کتابخانه و کمدهای کشویی نخواهید داشت
۴) اگر خانه شما کوچک است دلیلی ندارد از سرویسهای مبلمان بزرگ و جاگیر نظیر مبلمان استیل استفاده کنید. چنانچه می خواهید حتماً از مبل استفاده نمائید با خرید یک دست مبلمان ظریف و زیبا می توانید علاوه بر آراستن فضای اتاق نشیمن، در فضای خانه نیز صرفه جویی کنید.
۵) وسایل غیر ضروری را داخل چند کارتن مقوایی قرار دهید و آنها را در جایی پنهان کنید. در خانه های کوچک فضاهایی نظیر زیر تختها و کمدها بهترین مکان برای انبار کردن وسایل هستند.
۶ ) معمولاً خانه هایی کوچک ، اتاق خوابهایی بسیار کوچک دارند و همانطور که می دانید تختخواب یکی از جاگیر ترین وسایل خانه است. شما می توانید با یک تیر دو نشان بزنید و مبلهایی بخرید که بدیل به تخت می شوند و آنها را در اتاق نشیمن قرار دهید. فقط تنها مشکل این است که شبها باید در اتاق نشیمن بخوابید. آیا از نظر شما ایرادی دارد؟
۷) برای اتاق کودکتان نیز حتی المقدور از وسایلی کوچک ولی جادار استفاده کنید. به جای ۲ تختخواب مستقل برایشان تختی ۲ طبقه بخرید و اگر اتاق آنها کوچک است با قرار دادن دو یا چند میز تحریر آن را کوچکتر نکنید. آنها می توانند تکالیفشان را پشت میز غذاخوری انجام دهند.
۸ ) از آنجا که در خانه های کوچک هنگام رسیدن چند میهمان باید مدام وسایل را جابجا کرد، زمان خرید اثاثیه منزل انواع چرخدار ( متحرک ) آنها را انتخاب کنید. به این ترتیب می توانید آنها را در مواقع لزوم به راحتی و بدون هیچ نوع آسیبی جابجا کنید.
۹) شاید شما از این که نمی توانید به دلیل کوچک بودن منزلتان از انواع و اقسام وسایل تزئینی مثل میز، آباژور، گلدانها و مجسمه های بزرگ استفاده کنید ناراحت باشید. پیشنهاد می کنیم با نصب چند تابلوی زیبا به دیوارها، خانه را بیارایید و مطمئن باشید تأثیر این کار کمتر از به کارگیری انواع و اقسام وسایل دکوری جاگیر نیست.
۱۰) نکته آخر را حتماً‌همه می دانید. نصب آینه ای بزرگ بر روی دیوار، خانه را بزرگتر و زیباتر جلوه می دهد.

بهترین مکان خانه برای پیانو کجاست؟

برای اینکه بهترن نقطه برای قرار دادن پیانو را در خانه پیدا کنید، لازم است بدانید که کجا نباید این ساز را بگذارید. در این مطلب شما را راهنمایی می کنیم تا یک جای کاملاً مناسب برای پیانو خود پیدا کنید.



دمای هوا و محیط
برای پیدا کردن یک جای مناسب برای پیانو، لازم است که در مورد دمای هوا و محیطی که می خواهید پیانو را در آن قرار دهید کاملاً دقت کنید... نکته خیلی مهم این است که پیانو باید در یک دمای ثابت قرار بگیرد. پیانو نباید جایی باشد که دمای آن مدام عوض شود. (شبها سرد و در طول روز گرم و یا بالعکس...). عزم خود را جزم کنید تا اتاقی را انتخاب کنید که دمای سیستم گرمایی آن در زمستان پایین و در تابستان خیلی گرم نباشد.

دمای ثابتی حدود 20 سانتیگراد و درصد رطوبت بین 45 و 60 درصد مناسبترین دما است. می توانید یک رطوبت سنج خریداری کنید و به دیوار بچسبانید تا از میزان رطوبت و دما اطلاع پیدا کنید.

سیستم های حرارت مرکزی
دشمن شماره یک پیانو!
قبل از اینکه سیستم های حرارت مرکزی اختراع شوند، پیانو کمتر احتیاج به کوک داشت و طول عمر بیشتری هم داشت! سیستم های حرارت مرکزی هوا را خشک می کند و رطوبت را از داخل چوب پیانو بیرون می کشد. این مشکل بسیار بزرگی است چرا که بسیاری از قسمتهای پیانو ساخته شده از چوب است.

وقتی بخاری در طول شب خاموش است، رطوبت بالا می رود، وقتی که دوباره در روز روشن می شود، رطوبت دوباره پایین می آید. این تغییرات در رطوبت باعث انقباض و انبساط در چوب شده و صدای پیانوی شما را عوض می کند. به مرور، مشکلاتی مثل اشکالات در پیچهای کوک، صغحه صدای ترکدار، بریدج چند تکه شده، چکشهای لق و از کلیدهای جدا شده میتواند رخ دهد!

سیستم گرمایشی باعث ایجاد ترک در صفحه صدا می شود و صفحه صدای ترک خورده باعث تولید نویز در صدای پیانو میشود. در موارد حاد، میتواند صدای پیانو را کاملاً بی روح کند. سیستم های گرمایش تخته پیچ را خشک می کنند. این مسئله باعث باز شدن پیچهای کوک که سیم ها را با فشار زیاد نگه می دارند می شود. در نتیجه پیانو شما روی کوک نخواهد ماند.

پیانو خود را از منبع گرما دور کنید
تا آنجایی که می توانید پیانو را از رادیاتور، بخاری و هر نوع سیستم گرمایی دور کنید. هیچ وقت پیانو را در اتاقی که بالای شوفاژخانه قرار دارد نگذارید، اتاق هایی که دارای سیستم گرمایشی زمینی هستند هم اصلاً مناسب نیستند. چرا که کاملاً پیانو شما را خراب می کنند. اگر شما در تمامی نقاط خانه از سیستم گرمایشی زمینی استفاده میکنید باید زیر پیانو فرش پهن کنید، این فرش میتواند یک جور محافظ برای پیانو شما باشد.

نور آفتاب لذت بخش است، اما پیانو هیچ علاقه ای به آفتاب گرفتن ندارد!
نور مستقیم که از پنجره وارد اتاق می شود می تواند برای پیانو مشکل ساز باشد. جدا از ایجاد اختلال در میزان رطوبت، نور مستفیم آفتاب میتواند باعث یک مسئله جدی دیگر شود. کم رنگ شدن ساز و...

اگر پیانو شما در معرض مستقیم آفتاب قرار بگیرد- حتی برای چند روز- چوب آن شروع به کم رنگ شدن می کند. رنگ های براق پلی استر هم اگر برای مدت طولانی زیر نور مستفیم خورشید قرار بگیرند خراب می شوند. راه حل چیست؟! پیانو خود را از پنجره آفتابگیر است دور کنید و یا روی پیانو خود کاوری قرار دهید تا از آن محافظت کند.

آشپزخانه تهدیدی دیگر
اگر شما آشپزخانه اُپن دارید، تا جایی که می تواانید پیانو خود را از آشپزخانه دور کنید. خیلی افراد پیانو خود را دقیقاً کنار آشپزخانه اُپن قرار میدهند. بخار غذا جذب چوب پیانو شده، در نتیجه درصد زیادی از رطوبت را به خود می گیرد؛ این اتفاق باعث بروز بسیاری از مشکلات مانند: کند شدن و چسبیدن کلیدها، چکشها و سست شدن دمپر ها و منبسط شدن نمد ها می شود. این رطوبت بیش از حد می تواند باعث خراب شدن پین ها، بریج و سیم های پیانو شود.

اگر علی رقم تلاش شما برای آسیب ندیدن پیانوتان، دچار مشکل شدید، از فردی که پیانو شما را کوک می کند بخواهید یک دستگاه مرطوب کننده داخل پیانو شما قرار دهد تا مقداری رطوبت وارد چوب پیانو شود. اگر مشکل شما رطوبت است از دستگاه کاهش دهنده رطوبت داخل پیانو استفاده کنید.

باد سرد به پیانو آسیب می رساند
اگر پیانو شما در کنار پنجره و یا در خروجی خانه قرار دارد که سرما از آنها و یا درز پنجره و در وارد می شود، مراقب باشید! پیانویی که در معرض وزش باد سرد و یا به اصطلاح سوز سرما قرار بگیرد، کلیدها در آن منقبض می شوند، دمپرها از کار می افتند و بسیاری مشکلات دیگر به وجود خواهد آمد که کار پیانو شما را مختل می کند. پنجره های دو جداره میزان این مشکل را کاهش می دهد.

کدام اتاق بهترین مکان برای قرار دادن پیانو است؟
بعضی افراد که شانس داشتن اتاق مخصوص ساز دارند که خوش به حالشان! در غیر این صورت، اتاق غذا خوری می تواند بهترین مکان برای قرار دادن پیانو باشد. در اتاق غذا خوری میزان رطوبت ثابت است و دمای آن نسبت به جاهای دیگر خانه پایین تر است.

فراموش نکنید!
پیانو را نباید در این مکان ها قرار ندهید:
• کنار پنجره ای که اشعه آفتاب و یا باد سرد از آن وارد شود.
• کنار در خروجی خانه.
• کنار و یا جلوی رادیاتور، بخاری و سیستم های گرمایی دیگر.
• در اتاقی که سیستم گرمایشی زمینی دارد.
• در نزدیکی آشپزخانه اُپن.
• کنار و یا زیر کولر.
• در گاراژ، زیرشیروانی و یا انباری.

فواید عسل

عسل طبیعی از 2500 سال پیش توسط انسان ها در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته است . فواید بیشماری که عسل در سلامتی انسان دارد از آن در طب سنتی به عنوان Ayurveda مورد استفاده قرار می گیرد، دانشمندان همچنین تحقیقاتی را در مورد عسل در طب جدید کرده اند خصوصاً در مورد بهبود زخمهای عمیق. عسل در آلمان Honig ، در ایتالیا Miele ، در هند Shahad در فرانسه Miel ، در اسپانیا Miel ، و در هلند Honing گفته می شود . حتی کوچکترین جایی در دنیا وجود ندارد که در آن عسل محبوب نباشد .



چیزی که عسل را اینگونه مشهور کرده است، آسانی مصرف آن است . عسل می تواند مستقیم خورده شود . به صورت مربا روی نان مالیده شود، در آبمیوه ها یا نوشیدنی ها به جای شکر استفاده شود یا با آب گرم مخلوط گردد، در شربت آبلیمو یا با آب گرم مخلوط گردد یا در شربت آبلیمو به همراه دارچین و سایر گیاهان برای تهیه دارو بکار گرفته شود و بسته به مزه یا سلامتی دارد مصرف می شود . فواید عسل شامل موارد زر می باشد :


شیرین کنندگی :
عسل می تواند جایگزین مناسبی در غذاها یا نوشیدنی ها برای شکر باشد، عسل 69% گلوکز و فراکتوز دارد که به آن، این امکان را می دهد که شیرین کننده خوبی باشد .

منبع انرژی :
به عنوان منبع انرژی استفاده می شود و 64 کالری در هر قاشق غذا خوری آن موجود است . 1 قاشق غذا خوری شکر 50 کالری دارد علاوه بر این شکر موجود در عسل می تواند به آسانی به گلوکز تبدیل شود و توسط حساس ترین معده ها هم جذب شود . چون هضم عسل خیلی آسان است .

کاهش وزن :
با وجود اینکه عسل از شکر کالری بیشتری دارد، زمانی که عسل با آب گرم خورده شود می تواند چربی های جمع شده در بدن را از بین ببرد . همچنین خوردن عسل، آبلیمو و دارچین به کاهش وزن کمک می کند .

تقویت حرکات ورزشی :
تحقیقات اخیر نشان می دهد که عسل دارای ارگانیزم بسیار خوبی است که می تواند به افزایش قدرت بدنی فرد ورزشکار کمک نماید . عسل قند خون را ثابت نگه می دارد، رمق تازه به عضلات می بخشد و بعد از تمرین باعث ترمیم گلیکوژن می شود .

خواص ضد قارچ و باکتری :
عسل خواص ضد قارچ و باکتری دارد و علاوه بر آن قدرت ضد عفونی کنندگی را نیز دارد .

آنتی اکسیدان ها :
یکی از خواص مهم عسل خواصیت آنتی اکسیدانی ان است که باعث از بین بردن رادیکالهای آزاد در بدن می شود و در نتیجه ایمنی بدن را بالا می برد .

مواظبت از پوست توسط شیر و عسل :
عسل و شیر بهترین ترکیبی هستند که باعث آرامش و بهتر شدن پوست می شوند که این دو ترکیب آشنا در بسیاری از کشورها صبحانه کامل است .

میرزا حسن رشدیه

میرزا حسن رشدیه در محله چرنداب تبریز به دنیا آمد. پدرش میرزا مهدی تبریزی و مادرش سارا بودند. میرزا حسن پس از رسیدن به سن رشد به مکتب خانه رفت. صرف و نحو ، فقه ،احکام ، عربی و ادبیات را آموخت. بیشتر مکتبداران از آنچه درس میدادند خود اطلاع چندانی ندارشتند لذا بیشتر این علوم را نزد پدرش آموخت. آن گاه تصمیم گرفت برای ادامه آموزش به نجف برود اما به دلیل علاقه او به تعلیم و تربیت از این کار منصرف شد و به بیروت رفت و در سال 1259 شمسی در دارالمعلمین آن شهر به فراگرفتن شیوه های نوآموزش پرداخت.


در سال 1261 شمسی با هدف بنیان نهادن مدرسه به شیوه نو، بیروت را ترک کرد و به سرزمین عثمانی و سپس به ایروان رفت و در سال 1262 شمسی نخستین مدرسه به سبک نو را برای کودکان قفقاز بنیاد نهاد و با شیوه الفبای صوتی خود آغاز به آموزش کرد.


کتاب وطن دیلی (زبان وطن) را به ترکی چاپ کرد و توانست با روش نو خود، در مدت کوتاهی به نوآموزان خواندن و نوشتن بیاموزد. کتاب وطن دیلی او تا سال 1297 شمسی در همه مدرسه های قفقاز کتاب اول ابتدایی بوده است.


ناصرالدین شاه در بازگشت از سفر خود به اروپا، از مدرسه رشدیه در ایروان دیدار کرد و از او خواست برای بنیانگذاری مدرسه هایی به شیوه نو به ایران برود.
رشدیه در فاصله بین سال های 1266 تا 1267 شمسی نخستین مدرسه همگانی عمومی را درمحله ششگلان تبریز باز کرد اما کار این مدرسه یک سال بیشتر به درازا نکشید.

به فتوای یکی از روحانیون تبریز دانش آموزان را با چوب و چماق از مدرسه راندند و رشدیه ناچار شد شبانه به مشهد بگریزد.


پس از شش ماه دوباره به تبریز بازگشت و برای دومین بار مدرسه را محله بازار باز کرد، اما باز هم دشمنان دانش و نوآوری، بیکار ننشستند.

سومین مدرسه در محله چرنداب تبریز نیز کار خود را آغاز کرد و بار دیگر با هجوم کهنه پرستان ویران شد.


رشدیه مدرسه چهارم را در محله نوبر تبریز برای کودکان نیازمند و تهیدست بنیان نهاد. این بار شمار شاگردان از همیشه بیشتر بود.


مکتب داران رشدیه را مجبور کردند دوباره به مشهد برود اما اندک زمانی بعد به تبریز بازگشت و پنجمین مدرسه خود را در محله بازار تبریز راه انداخت.


شمار فراوان دانش آموزان و استقبال پدران و مادران، این بار کهنه پرستان و تاریک اندیشان را بیش از همیشه خشمگین ساخت .


مزدوران آنان به مدرسه ریختند و یکی از دانش آموزان را کشتند.

رشدیه این بار در مشهد مدرسه ای راه انداخت، اما پس از جند ماه مکتب داران سنت گرای مشهد، مدرسه را چپاول کردند و دست رشدیه را شکستند.


رشدیه پس از درمان دوباره به تبریز بازگشت و مدرسه ششم را در لیلی آباد باز کرد. کار این مدرسه با پشتیبانی و همراهی مردم سه سال ادامه داشت. در این مدرسه کلاسی نیز برای بزرگسالان باز شد که در مدت 90 ساعت خواندن و نوشتن را به نوآموز می آموخت.

پایمردی و نوآوری رشدیه روز به روز بر همراهی مردم با او می آفزود تا آنکه شبی در تاریکی، با شلیک گلوله کهنه پرستان زخمی شد. دیگر هیچ کس یارای آن نداشت که خانه خود را برای مدرسه به او واگذار کند.


رشدیه با فروش کشتزار خود مدرسه دیگری تاسیس کرد. در کلاس ها میز و نیمکت و تخته سیاه گذاشت و در میان کلاس ها، زمانی برای تفریح شاگردان در نظر گرفت و چون صدای زنگ مدره به صدای ناقوس کلیسا شبیه بود و بهانه به دست مخالفان می داد، ناچار شد از زنگ زدن در مدرسه چشم پوشی کند.


این مدرسه نیز با یورش تاریک اندیشان بسته شد. درهای آن را شکستند و با بمبی که از باروت و زرنیخ ساخته بودند، ساختمان آنرا را منفجر کردند. رشدیه به قفقاز و سپس به مصر رفت.

وقتی امین الدوله، به عنوان والی آذربایجان انتخاب شد، رشدیه را به تبریز دعوت کرد و درباره مدارس جدید او صحبت کردند. این ملاقات سر آغاز تحولی تازه در تبریز بود. او دبستان با شکوهی در محله ششگلان ساخت. این هشتمین مدرسه رشدیه در تبریز بود.


وقتی امین الدوله، به مقام صدر اعظم مظفر الدین شاه ارتقاء یافت، میرزا حسن رشدیه را به تهران دعوت کرد و از وی خواست مدرسه ای به سبک مدرسه تبریز در آنجا بسازد.

پس از عزل امین الدوله و بازگشت امین السلطان به صدارت مشکلات بزرگی برای میرزاحسن رشدیه بوجود آمد.


امین السلطان(اتابک اعظم)، حقوق و اعانه دولتی مدرسه رشدیه را قطع کرد و بزرگان و اعیان که فرزندانشان در مدرسه رشدیه بودند از ترس اینکه مبادا از بودن فرزندشان در این مدرسه به مخالفت با اتابک متهم شوند، اطفال خود را از این مدرسه درآوردند و مدرسه تعطیل شد. و بعد با انتشار دروغ و تهمت ضد میرزاحسن، مردم عوام را علیه او و مدرسه اش شوراند. شایعه کردند میرزاحسن ضد امام زمان و اهل بیت است و اخیراً «بابی» شده است.

پس ازآن رشدیه به قم رفت و تا آخر عمر در این شهر سکونت داشت. اینجا هم دست از تلاش برنداشت و در همان سال ورود خود مدرسه ای بنیان گزارد و در آن به تدریس مشغول شد.

میرزا حسن رشدیه چندین کتاب را هم به رشته تحریر در آورد. از جمله کتابهای او وطن دیلى است که به زبان ترکی بود و تا سال 1297 شمسی در تمام مدارس قفقاز به نام کتاب اول تدریس می شد.


صد درس، کلمات قصار براى کلاس دوم، تاریخ شفاهى، شرعیات ابتدایى، جغرافیاى شفاهى، کفایت­التعلیم،نهایت التعلیم ، اخلاق و اصول عقاید و... از جمله کتابهای اوست.

تعداد کتاب­های او را بیست و هفت جلد برشمرده اند.


میرزا حسن رشدیه در 97 سالگی در قم درگذشت و روی دوش شاگردان مدرسه های قم در قبرستان نو به خاک سپرده شد .

فایرفاکس و دمای بالای لپ تاپ

مرورگر اینترنتی فایرفاکس به میزان زیادی از توان پردازنده مرکزی رایانه استفاده می کند و این مساله می تواند باعث افزایش دمای برخی از لپ تاپ ها و دستگاه های الکترونیکی فوق همراه شود.

شرکت موزیلا نیز هم اکنون روی سایت اینترنتی خود اعلام کرده فایرفاکس بخش زیادی از منابع پردازنده مرکزی رایانه را مصرف می کند.

در این سایت نوشته شده است؛ فایرفاکس به طور کلی برای بارگذاری، باز کردن صفحات اینترنتی و نمایش محتویات سایت های اینترنتی به منابع بیشتری از پردازنده مرکزی رایانه نیاز دارد.

در این میان برخی رایانه ها نظیر نوت بوک های شرکت دل توان پاسخگویی به این نیاز را ندارند. نوت بوک Mini۹ دل به دنبال استفاده از مرورگر فایرفاکس با افزایش شدید دما مواجه می شود.

در صفحه اینترنتی مخصوص پشتیبانی شرکت موزیلا از فایرفاکس آمده است که شما می توانید در جریان استفاده از ابزارهای خاص، میزان فعالیت پردازنده مرکزی رایانه خود را اندازه گیری کنید و از این طریق مصرف منابع پردازنده را به حداقل برسانید.

بخش ویژه یی در فایرفاکس با نام Flashblock وجود دارد که به شما امکان می دهد به صورت اختیاری، محتویات سایت های اینترنتی مبتنی بر برنامه Flash را که باعث مصرف انرژی زیاد در پردازنده می شود، غیرفعال کنید.